Tot just començàvem a prendre el pols de la nova realitat socioeconòmica i a encarar amb fermesa noves maneres de servir els clients, adaptades als nous temps. l, de cop, ens trobem davant d’una situació excepcional i inesperada. Aquesta pandèmia del Covid19 ens ha agafat a tots amb el peu canviat. El comerç i les petites empreses ens trobàvem assajant i preparant una aposta per la modernització dels nostres establiments amb la voluntat d’adaptar-nos als nous models de consum i, sobretot, amb el propòsit de continuar oferint el millor servei i una experiència singular, tant pel que fa al producte com a l’atenció personalitzada, pròpia tradicionalment del comerç de proximitat. En aquest sentit, el replantejament de les fires que organitzem des de la UBIC n’és un dels eixos cabdals. Tot plegat acompanyat d’una voluntat ferma d’implementar un sistema de projectes compartits entre els establiments de la nostra ciutat, com podria ser un futur servei de repartiment en el qual ja hi estem treballant. Tot i que aquesta situació de crisi sanitària ha fet aturar la major part de l’activitat de les nostres empreses, la UBIC no s’ha aturat pas. La situació és complexa, però hem pres la determinació de lluitar per sortir el més aviat possible d’aquest estat d’alarma, deixant de banda lamentacions estèrils i, sobretot, amb intenció de sortir-ne tots plegats, amb l’anhel de no deixar a ningú pel camí. En aquestes darreres setmanes hem mantingut un contacte constant i directe amb l’administració local per fer propostes de cara a la presa de mesures per pal·liar aquest cop tant intens i sobtat que han patit les nostres empreses. A més, han sorgit iniciatives com el repartiment de mascaretes de roba i de tipus pantalla per mirar de protegir i dotar de seguretat el comerç de tota la ciutat. També hem repartit mascaretes en algunes de les botigues essencials per lliurar-les als clients que no en tinguin i ho sol·licitin. Hem desenvolupat també, amb la col·laboració de l’Ajuntament, el nou web “Comerç Obert Manresa” (www.comercobertmanresa.com), on es recull tota la informació relativa als establiments que actualment estan oferint servei als seus clients. Pretén ser una eina per a la ciutadania i, evidentment, estem treballant fermament en la preparació de la tornada que serà lenta, però amb pas ferm. Durant aquestes setmanes, i segurament d’una manera tímida, hem pogut detectar un augment significatiu pel que fa a les vendes online en el petit comerç. Crec fermament que aquesta situació ha permès que una part de la ciutadania vegi que pot comprar als seus comerços favorits de manera telemàtica i, fins i tot, que en pot obtenir millors condicions que si ho fa en grans plataformes de comerç digital. És evident que el comerç de proximitat no ha d’ambicionar Tenim la satisfacció d’haver rebut aquests dies de confinament un bon recolzament per part de molts clients que han descobert que també podrien comprar-nos a través de la nostra pàgina web. Ara cal fidelitzar-los amb una bona oferta de productes i serveis. El fet de que aquesta crisi hagi arribat de manera sobtada li confereix a la patacada que tots hem rebut un grau més intens. Per això, i en la línia del que sempre hem defensat –i actualment amb més sentit que mai- mantenim una relació molt estreta amb les altres entitats i associacions del nostre sector, com són la Cambra de Comerç de Manresa, PIMEC Catalunya Central, diverses associacions empresarials, de comerços de barri, gremis com el d’Hostaleria i Turisme del Bages o el Gremi Artesà de Perruqueria i Estètica del Bages. Tots plegats demanem un paquet d’ajuts estratègics i indispensables per poder mirar el futur amb garanties. Confiem que properament podrem anunciar com es materialitzen. Fins i tot amb grups de voluntaris amb l’única meta de lluitar colze a colze per superar aquesta situació el més aviat possible i, sobretot, amb la intenció de sortir-ne reforçats. Diuen alguns que l’escenari post crisi-Covid19 serà diferent. Potser sí o potser no del tot. En qualsevol cas, el comerç urbà té una llarga trajectòria i nosaltres creiem que, amb esforç, ens en sortirem. La globalització frenètica a la qual ens han abocat té també els peus de fang, com s’ha desmostrat. I no és bo dependre del subministrament extern. Per això cal potenciar de nou el producte km.0 i alhora innovar en les propostes experiencials que tenim a l’abast i que ja hem Quan puguem reprendre l’activitat –esperem que sigui aviat- ho hem de fer amb generositat entre nosaltres i mirada llarga i constructiva. Som-hi, doncs!COMERÇ DE PROXIMITAT. ARA MÉS QUE MAI!
Des de ja fa algun temps, hem entès que cal adaptar-se al moment i, per això, estàvem endinsats en la planificació i desenvolupament de nous projectes que ens acompanyin en aquest procés de modernització i actualització.
El moment de l’online
competir amb els grans operadors de venda per Internet. Aquests juguen en una altra lliga. Però sí es fa evident que el servei que podem oferir nosaltres en aquest àmbit pot arribar a ser millor si el comparem amb els marketplaces de moda pel que fa al repartiment o l’atenció al client.Un gran cop inesperat
Tornarem si tu tornes!
començat a treballar.
COMERÇ DE PROXIMITAT. ARA MÉS QUE MAI! Article de la presidenta de l’entitat Tània Infante al diari Regió 7